تبلیغات
ولاردشت: گیاهان دارویی، پزشکان بی زبان - راههای درمان کمر درد

راههای درمان کمر درد

سه شنبه 20 اردیبهشت 1390 10:45 ب.ظ

نویسنده : احمد قزوینی
ارسال شده در: بیماری و درمان ،

كمردرد و گردن درد ازجمله ضایعاتی هستند كه اكثر افراد در طول عمر خود حدا قل یكبار آن را تجربه میكنند. وتنها زمانی در صدد رفع آن برمی آیند كه علا یم باشدت قابل توجهی بروز كرده باشد و چه بسا بی توجهی به این مشكل ظاهرا ساده ممكن است باعث عواقب خطرناكی برای فرد شود.
بررسیهای مختلف نشان می دهد افراد مبتلا به كمر درد وگردن درد اغلب مواقع با رعایت نكا تی ساده می توانند از بروز ضایعات خطرناك پیشگیری نمایند وهر چه سریعتر علایم را بهبود بخشند.

امروزه اكثر متخصصان معتقدند كه ورزشهایی مثل: پیاده روی وشنا ممكن است دربهبود كمر درد مفید باشد. زیرا این ورزشها باعث تقویت عضلات اطراف ستون مهره ها ومفاصل شده و باعث تعادل وتناسب اندام می گردد.
حركاتی نظیر خم شدن ناگهانی ویا بلند كردن اشیا با روش غلط و یاچرخیدن و پیچش ناگهانی كمر باعث صدمات جدی به ناحیه كمر میشود.
در این مطلب آموزشی سعی شده ورزشهای مناسب جهت تقویت عضلات اطراف ستون مهره ها وشكم آموزش داده شود. امید است مطالب ارایه شده مورد استفاده همگان قرار بگیرد.

درمان :
دررابطه با درمان كمردرد باید متذكر شد علاوه بر درمانهای كلاسیك نظیر دارو درمانی با مسكن و ضد التهاب های رایج و گاها انواع كورتن ها كه عمدتا در صورت مصر ف طولانی مدت دارای عوارض جانبی بسیار میباشد انجام طب سوزنی می تواند در بهبود كمردرد هایی از نوع اسپاسم عضلات و یا دیسك بین مهره ای كاملا موثر باشد.
قطعا وجود اختلالاتی نظیر اختلال در كنترل ادرار / پایدار ماندن درد/ ویا كاهش قدرت یا ناتوانی در خم كردن كف پا نیازمند عمل جراحی میباشند . عمل جراحی در 80 در صد موارد موثر است ولی در0 5 درصد موارد با وجود قطع درد ممكن است اختلا لات حسی وحركتی باقی بمانند .

لازم به یادآوری است كه ورزش وفیزیوتراپی در هفته های نخست نقشی در بهبودی نداشته و استراحت نقش مهمتری در روند درمان خواهد داشت.
طول دوره درمان با متد طب سوزنی بسته به شدت درگیری می تواندمتفاوت باشد . اما بطو معمول تعداد جلسات درمانی حدودا 15 تا 20 جلسه می باشد.
طب سوزنی با مكانیسم تحریك و ترشح اندورفین ها باعث كاهش درد و نهایتا بهبودی خواهد شد. توجه به توصیه ها وورزشهای موثردر این زمینه البته پس از فاز حاد بیماری میتواند سرعت بهبودی راافزایش دهد.

به خاطرداشته باشید.
1-حتی الامكان از پوشیدن كفشهای پاشنه بلند خودداری شود.
2-نشستن به گونه ای باشد كه گودی كمر ازبین برود.
3-طاقباز وبازانوهای خم بخوابید. یا به پهلو خوابیده و یكی از دوزانو راخم كنید.سفتی تخت وتشك باید در حد متوسط باشد.
4-هنگام حمل بار,آن را از خط كمر بالاتر نبرید.

5-هرگز به طرف عقب خم نشوید.
6- بازانوهای بازوصاف به سمت جلو خم نشوید.
7-حتی الامكان از ایستادن طولانی خودداری كنید.
8- همیشه از خم كردن سر به عقب خودداری كنید.

9-هنگام خوابیدن همیشه از یك بالش مناسب استفاده كنید
10-هرگز به روی شكم نخوابید.
11-هنگام نشستن باسن را به سمت جلو آورده وبه پشتی صندلی تكیه دهید طوری كه گودی كمر از بین برود.
12-پنج دقیقه ورزش روزانه بهتر از یك ساعت ویك بار نرمش درهفته است.

13- درموقع كمردرد حتی الامكان استراحت كنید حتی به انجام كارهایی نظیر جارو زدن ومرتب كردن تختخواب هم نپردازید
14-بستن ناحیه كمر به طورموقت باشال یا وسایل مشابه در موقع انجام كارهای سنگین یا درموقع سفر طولانی ازوارد آمدن فشار زیاد به كمرجلوگیری می كند.
15 -هیچگاه برای مدت طولانی دریك وضعیت ثابت نمانید
16-هرچنددقیقه یكبار وزن راازیك پابه پای دیگرمنتقل نمایید .




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -